ORNAGHI VERONICA MARIA

Role
Associate professor  
Academic disciplines
Developmental and Educational Psychology (PSIC-02/A)
Scientific-Disciplinary Group:
DEVELOPMENTAL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY (11/PSIC-02)
Office phone
Room:
  • U06, Floor: 4, Room: 4100
Reception hours

By appointment

Research

Her current research focuses on the relationship between language and social cognition and on the development of socio-emotional competence from infancy to adolescence. She has implemented training programs, based on the conversational approach, aimed at enhancing socio-emotional skills and theory of mind in toddlers, preschoolers, and school-aged children.

She is the national PI of the ongoing Erasmus+ Project “Teaching to be: supporting teachers’ professional growth and wellbeing in the field of social and emotional learning” (duration: 2021-2024).

Publications

  • Conte, E., Cavioni, V., Ornaghi, V. (2025). Un percorso verso il benessere professionale degli insegnanti: aspetti innovativi e risultati del progetto Teaching to Be. IDEE IN FORM@ZIONE, 13, 69-78 [10.53136/97912218168605]. Detail

  • Ornaghi, V., Agliati, A., De Salvia, G., Spampinato, A. (2024). La lettura dialogica favorisce lo sviluppo psicologico dei bambini: Presentazione di uno strumento. BAMBINI(Gennaio), 14-18. Detail

  • Cavioni, V., Conte, E., Ornaghi, V. (2024). Il progetto europeo “Teaching to Be”: Promuovere la salute mentale dei docenti con un serious game. In G. Toto (a cura di), Verso 1 Meta. Riflessioni psicopedagogiche su nuovi ambienti di apprendimento (pp. 163-178). Franco Angeli. Detail

  • Anthony, C., Lei, P., Elliott, S., Diperna, J., Cefai, C., Bartolo, P., et al. (2024). Measurement Invariance of Children's SEL Competencies: An Examination of the SSIS SEL Brief Scales with a Multi-Informant Sample from Six Countries. EUROPEAN JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT, 40(3), 222-240 [10.1027/1015-5759/a000753]. Detail

  • Ornaghi, V., Conte, E., Cavioni, V., Farina, E., Pepe, A. (2024). Stress percepito e burnout negli insegnanti: il ruolo del work engagement e delle competenze socio-emotive. Intervento presentato a: Giornate nazionali di psicologia positiva, Roma, Italia. Detail

Research projects

Teaching to Be: Supporting Teachers’ Professional Growth and Wellbeing in the Field of Social and Emotional Learning
Year: 2020
Call: ERASMUS_EACEA/38/2019_KA3 – Support for Policy Reform
Grantors: EUROPEAN COMMISSION
Super (kali) fragilisti; rafforzare i legami deboli e le reti di solidarietà per sostenere le relazioni
Year: 2018
Call: 2017-055 - Bando Nuove Generazioni 2017, Bando Nuove generazioni 2017
Grantors: CON I BAMBINI - IMPRESA SOCIALE S.R.L.
ORNAGHI-Fondo per il finanziamento delle attività base di ricerca
Year: 2017
Call: FFABR 2017
Grantors: M.I.U.R. - MINISTERO DELL'ISTRUZIONE, DELL'UNIVERSITA' E DELLA RICERCA - UFFICIO I - Bilancio e Contabilita'. Coordinamento staff della Direzione

Awards

Scientific fellowships

  • Fellow - Collaborator Network for Social and Emotional Competence Assessment, 2017
  • Fellow - EBI - Evidenced Based Intervention. Gruppo tematico dell'AIP (Associazione Italiana di Psicologia)., 2016
  • Fellow - COST - European Cooperation in Science and Technology. Action IS1401, ELN (Strengthening Europeans’ capabilities by establishing the European Literacy Network)., 2015
  • Fellow - ENSEC - European network for Social and Emotional Competence, 2014
  • Fellow - AIP - Associazione Italiana Psicologia, 2006

Research and teaching assignments

  • Ricercatore universitario a t.d. - Università degli Studi di MILANO-BICOCCA, 2018 - 2021
  • Ricercatore universitario a t.d. - Università degli Studi di MILANO-BICOCCA, 2016 - 2018
  • Attivita' di insegnamento - Attività didattica integrativa per l’insegnamento di Psicologia dello Sviluppo: Modelli di apprendimento.
    Corso di Specializzazione per le attività di sostegno didattico agli alunni con disabilità. - Università degli Studi di MILANO-BICOCCA, 2017