Image

ROTA FRANCESCA

Role
Adjunct Lecturer  
Academic disciplines
Pedagogia generale e sociale (M-PED/01)

Biography

PhD student in Education in Contemporary Society (XXXVIII cycle).

She collaborates with the teaching of Childhood Pedagogy (L-19), Environmental Pedagogy (L-19) and Experiential and Participatory Theories and Methodologies for Education (LM-57) as a tutor and expert in the subject. She leads interdisciplinary workshops related to the Bachelor’s Degree in Educational Sciences. She is a tutor for the initiation of research paths and a tutor supporting thesis paths within the Bachelor’s Degree in Educational Sciences. She collaborates with the Master's Degree in Artistic Languages for Education in the organisation, implementation and documentation of orientation initiatives.
She is a member of the Open-Air Lab research group (as part of the MUSA - Multilayered Urban Sustainability Action - project), of the BEAT research group (as part of the NBFC - National Biodiversity Future Center - project) and of the PEPAlab research lab.

Pedagogist (LM-85) and teacher (LM-85 bis), she has many years of experience as a primary school teacher.

Research

Research interests:

  • education for sustainability, with a special focus on childhood
  • participatory processes
  • artistic languages

Publications

  • Rota, F. (2024). Educare all’inclusione e alla diversità per un benessere condiviso. BAMBINI, XL(10), 12-13. Detail

  • Rota, F. (2024). Educare alla sostenibilità ambientale e per la biodiversità. Una lettura dei documenti internazionali di riferimento. In G. Persico, M. Guerra, A. Galimberti (a cura di), Educare per la biodiversità. Approcci, ricerche e proposte (pp. 41-54). FrancoAngeli. Detail

  • Berni, V., Rota, F., Schiavone, G. (2024). Diffondere buone pratiche di sostenibilità. Alcune testimonianze dall’Open-Air Lab del progetto MUSA. In S. Bornatici, G. Calvano (a cura di), Progettare la sostenibilità. Educazione, Cura, Partecipazione (pp. 93-101). Zeroseiup. Detail

  • Rota, F. (2024). Educare alla cittadinanza globale per co-costruire una società più sostenibile. BAMBINI, XL(8), 12-13. Detail

  • Berni, V., Rota, F. (2024). Pratiche digitali condivise per creare una cultura partecipata della sostenibilità. Intervento presentato a: Convegno Nazionale SIPED. Ricerca e progettazione pedagogica per contrastare povertà educative e dispersione scolastica. A 100 anni dalla nascita di Alberto Manzi, Napoli, Italia. Detail