FIORE BRUNELLA
- U07, Floor: 3, Room: 3084
On appointement, by e-mail.
Biography
Brunella Fiore is an Associate Professor of Sociology of Cultural and Communicative Processes at the University of Milano-Bicocca, where she teaches Sociology of Education in the Primary Education Sciences program and Sociology of the Family in the Social Work degree program. Her primary research interests include: children and adolescents' relationships with screen time, students with special educational needs, particularly focusing on giftedness, schools and universities, families, educational system assessment, declining birth rates, new and old generations, primary and secondary socialization, gender dimensions, labor market and educational research applications, longitudinal and multilevel analyses, database organization, statistical techniques for handling data, and large-scale datasets.
She serves as an external evaluator for schools within the National Evaluation System (SNV). She is a member of the interuniversity ABCD center, the interdepartmental DITWEL (Digital Transformation and Wellbeing Lab), and the Digital Wellbeing Center at the University of Milano-Bicocca. She collaborates with ADI (Associazione Docenti Italiani – Italian Teachers Association) on the topic of giftedness, including significant international partnerships.
Her recent publications include:
-
P. Barabanti, A. Cutro, and B. Fiore (2025), "Inclusione ad alto potenziale. Verso un modello didattico e organizzativo per la plusdotazione" (Sanoma);
-
B. Fiore (2021), "La relazione tra famiglie e scuola. Modelli organizzativi e politiche sociali" (Carocci);
-
B. Fiore with A. Decataldo (2018), "Valutare l’istruzione. Dalla scuola all’università" (Carocci);
-
B. Fiore with C. Torelli (2022), "Le azioni di contrasto alla povertà educativa. Elementi legislativi, storici e di mappatura degli interventi realizzati nel contesto nazionale, con specifica attenzione al contributo degli Uffici Scolastici Regionali e delle Regioni", Politiche Sociali, 9(3/2022, September-December), 425-444;
-
B. Fiore (2019), "Tempo pieno e 27 ore nella scuola primaria: c’è qualche differenza nelle performance?" (Franco Angeli).
Publications
Decataldo, A., Paleardi, F., Lauritano, G., Figlino, M., Russo, C., Novello, M., et al. (2025). Preventing Premature Family Maladjustment: Protocol for a Multidisciplinary eHealth Study on Preterm Parents’ Well-Being. JMIR RESEARCH PROTOCOLS, 14 [10.2196/63483]. Detail
Fiore, B. (2024). A ciascuna disciplina il suo risultato. Classi digitali vs. classi a didattica tradizionale: un confronto negli esiti degli apprendimenti. MEDIA EDUCATION, 15(1), 103-114 [10.36253/me-15036]. Detail
Garassini, S., Gui, M., Grollo, M., Fiore, B., Lanza, S., Trapani, V., et al. (2024). Ci vuole un villaggio: i patti di comunità per l'educazione digitale. Report del I meeting nazionale [Altro]. Detail
Fiore, B., Limongelli, P. (2024). Le sfide della e-healtcare: ricchezza e limiti del monitoraggio digitale. In A. Decataldo, C. Russo (a cura di), Lo sguardo sociologico in Terapia Intensiva Neonatale : Una ricerca partecipativa e collaborativa per promuovere un’ecologia dei saperi (pp. 117-134). Milano : Franco Angeli. Detail
Zizzari, S., Fiore, B. (2024). Adapting to the COVID- 19 Pandemic: The Distance Learning Experience of the University of Milan- Bicocca. In G. Forino (a cura di), Disasters and Changes in Society and Politics: Contemporary Perspectives from Italy (pp. 191-203). Bristol University Press. Detail
Research projects
Awards
Research and teaching assignments
- Ricercatore universitario a t.d. - Università degli Studi di MILANO-BICOCCA, 2022 - 2024
- Ricercatore universitario a t.d. - Università degli Studi di MILANO-BICOCCA, 2018 - 2022
- Ricercatore universitario a t.d. - Università degli Studi di MILANO-BICOCCA, 2024 - 2025
- Attivita' didattica - Attività di tutoraggio - Università degli Studi di MILANO-BICOCCA, 2004 - 2009